Pirelli, grundlagt i 1872, er en virksomhed med dybe italienske rødder. Dette mærke er anerkendt verden over for sin banebrydende teknologi, sin innovationskapacitet og kvaliteten af sine produkter. Med 18 produktionsanlæg fordelt på 12 lande og en kommerciel tilstedeværelse i mere end 160 lande er Pirelli en af de førende globale producenter af dæk og relaterede tjenester.
Virksomheden, som beskæftiger omkring 31.100 medarbejdere og opnår en omsætning på 6,7 milliarder euro (tal fra 2023), er den eneste, der er fuldt dedikeret til forbrugermarkedet. Den tilbyder dæk til biler, motorcykler og cykler. Pirelli er en ren forbrugerorienteret virksomhed med et særligt fokus på markedet for dæk med høj værdi. Den er konstant engageret i at udvikle produkter, der sigter mod at opnå de højeste niveauer af ydeevne, sikkerhed, lavt støjniveau og vejgreb.
Pirellis innovative dæk kan imødekomme selv de mest specifikke mobilitetsbehov hos slutbrugerne. Altid opmærksom på miljømæssige og sociale aspekter var Pirelli den første virksomhed i dækbranchen, der satte sig som mål at opnå CO₂-neutralitet inden 2040. Den har etableret en bæredygtighedsmodel inspireret af FN’s Global Compact’s 10 principper, kravene i AA1000-standarderne for interessentinddragelse og ISO 26000-retningslinjerne.
Gennem årene har Pirelli især fokuseret på udvikling, produktion og markedsføring af dæk med høj værdi, som har særlige egenskaber forbundet med høj ydeevne, avanceret teknologi og sikkerhed. Disse dæk har i gennemsnit større fælgdiametre. Anerkendt af forbrugerne for sine højkvalitetsprodukter omfatter Pirellis sortiment innovative dæk.
Ud over konnektivitet medfører den nye æra for dæk øget fokus på miljøet. Pirelli fortsætter med at investere i forskning og udvikling for at introducere nye materialer i stedet for dem af fossil oprindelse, med det mål at have det første dæk, der indeholder 100% biobaserede og genbrugte materialer inden 2040.
I 2021 blev Pirelli også valgt af FIA – Det Internationale Automobilforbund – som eneudbyder til Verdensmesterskabet i Rally. Virksomheden ejer 19 fabrikker på verdensplan og opererer i mere end 160 lande. Med henblik på at reducere sit økologiske aftryk har producenten udviklet en strategi for “grøn ydeevne” for at prioritere teknologisk avancerede produkter og tjenester med lav miljøpåvirkning. Pirelli har været involveret i Formel 1-løb i mange år.